Chemistry Laboratory (Kimya Simülasyonu) Uygulamaları (6.hafta)

Chemlab Türkçe anlamı kimya laboratuvarıdır. Chemlab bir simülasyon programıdır. Yani kimya laboratuvarında yaptığımız deneyleri bu simülasyon programı üzerinden de yapabiliriz.  Peki bu programın ne gibi yararları ya da zararları vardır. Buna değinecek olursak;

Yararları:

  • Program, hem görsel açıdan, hem de kullanışlılığı açısından çok güzel
  • Laboratuvar ortamında kontrol edilmesi, tehlike doğurabilecek, ilköğretim laboratuar ortamında gerçekleştirilmesi zor ya da olanaksız olan deneyleri bu simülasyon programında rahatlıkla yapabiliriz.
  • Deneylerimizi bilgisayar üzerinden yaptığımız için hata yapma olasılığımız azalır. Hata yapsak bile kolaylıkla geri dönebilir ve hatayı telafi edebiliriz.
  • Program üzerinde her şey kurulu olduğundan yapacağımız işlemlere göre elde edeceğimiz sonuçlar gerçek hayattakini aynısına sahip olur.
  • Maddi olarak çok uygundur.
  • Laboratuvar malzemelerinin yetersiz olduğu durumlarda daha çok kişiye hizmet sağlayabilir.

 

Zararları:

  • Sürekli bu program kullanılmasının uygun olmadığını düşünüyorum. Çünkü öğrencilerin el becerilerinin gelişmesinde olumsuz yönde etki yapmaktadır.
  • Yaşayarak öğrenme sanal ortamda olmadığından çok etkili olacağını düşünmüyorum.

Chemlab programı ile şu programlar gerçekleştirilebilir;

  • Sıcaklık, ağırlık, pH, iletkenlik, gerilim ve hacim ölçüleri
  • Asit titrasyon eğrileri
  • Asit / baz tepkimeleri,  elektrokimya,
  • Denge,
  • Alev laboratuar
  • Damıtma,
  • Gaz kanunları,
  • Redoks reaksiyonları…
  • Öğretim teknolojisi ve materyal geliştirme birbirine bağlı kavramlardır. Doğru, güncel ve etkin materyal geliştirme için öğretim teknolojisinden yararlanılır. Öğretim materyalleri, öğrenme süreci içerisinde öğretmen tarafından değişik ortamlarda öğrencilere sunulan araçlardır. Bu araçlar; basılı materyaller, fotoğraflar, maketler, gibi ilk bakışta anlaşılır nesneler olabileceği gibi içeriğine erişmek için daha yüksek teknolojiye gereksinim duyan ses kasetleri, videolar, CD’ler, internet sayfaları, çeşitli yazılımlar gibi ortamlarda da sunulabilir. Öğretim materyalleri önceden geliştirilmiş öğretim programının gereksinimleri doğrultusunda hazırlanmalıdır. Bu noktada uygun yaklaşım ve uygun materyallerin seçimi için öğretilecek içerik ve hedef kitleyi oluşturan bireyler hakkında doğru bilgilendirmeye gereksinim vardır. Bu bilgi öğretim programı içerisinde yer almaktadır. Aşağıdaki çizimde öğretim materyalleri geliştirme sürecinin bile- şenleri ve bu bileşenlerin etkileşim biçimleri verilmiştir.
  • addie_modeli1

Çizimde görüldüğü gibi çift taraflı oklar öğeler arası karşılıklı etkileşimi vurgulamaktadır. Öğrenci gereksinimlerini tam olarak karşılayacak hazır materyallerin seçilmesi ve kullanılması gerekmektedir. Eğer bu sağlanamıyorsa, ikinci seçenek olarak var olan materyallerin daha uygun hale getirilip kullanılması gerekir. Ancak bu da olanaklı değilse, son seçenek olarak öğretmenin kendisi materyalleri geliştirebilir. Ne var ki, bu süreç oldukça uzun zaman alır ve yoğun emek gerektirmektedir . Sınıf ortamında kullanılabilecek teknoloji ve materyallerin başlıcaları şunlardır:  Gerçek nesne ve modeller,  Yazılı gereçler (kitaplar, broşürler vb.),  Görsel basılı materyaller (resimler, fotoğraflar, çizimler, tablolar, grafikler),  Çeşitli pano ve tahtalar (ilan tahtası, kara tahta, beyaz tahta, tebeşir, işaret kalemleri, elektronik tahta),  Tepegöz ve saydamları,  Slaytlar ve film şeritleri,  Ses ögeleri (ses kasetleri, CD’leri, ses çıkaran nesneler),  Televizyon ve video (Programlar, video kasetler, VCD’ler),  Bilgisayar Her öğretim materyalinin kendine özgü özellikleri vardır. Kimi materyaller görsel ya da işitsel ögeleri ön plana çıkarırken kimileri ise etkileşim sunabilmesi ya da üç boyutluluklarıyla diğerlerinden ayrılmaktadır. Eğitimciler öncelikle hangi ortam niteliklerine sahip materyal kullanması gerektiğine karar vermelidir. Bu süreci etkileyen etmenlerden arasında hiç kuşkusuz ekonomi ve gerekli zaman da yer alır.

1

 

Öğretimde Teknoloji ve Materyallerin Temel İşlevleri Öğrenme-öğretme için bir ortamın olması gerekir. Davranış değiştirme süreci olarak kabul edilen eğitimi sağlayabilmek için uygun ortamların oluşturulması önem taşımaktadır. Öğrenme-öğretme işinin gerçekleştiği alana eğitim ortamı denilmektedir. Eğitilecek bireylerin içinde bulundukları koşullara göre eğitim ortamları farklılaşmak zorundadır. Her basamaktaki okullar, okullarda uygulanan programlar ve programlarda yer alan dersler için farklı eğitim ortamı oluşturulması gerekmektedir. Eğer değişik programların uygulandığı, dolayısıyla derslerin verildiği okul, bina derslik ve laboratuarları ile öğretim teknoloji ve materyalleri yoksa ya da yetersiz ise ve hemen hemen birbirinin aynısı ise bu eğitim ortamının uygun olmadığı kolayca söylenebilir. Her bir programda yer alan dersler, hatta derslerdeki konular için de- ğişik eğitim ortamlarına gereksinim vardır. Diğer bir deyişle derslik yapısı, öğretmen niteliği ve kullanılması gereken öğretim teknoloji ve materyalleri bakımından farklı eğitsel çevrenin oluşturulması gerekir. Çünkü, öğretim teknoloji ve materyalleri öğrenmenin kalıcı izli olmasını sağlamak bakımından çok önemlidir. Bir öğretme etkinliği ne kadar çok duyu organına hitap ederse öğrenme daha iyi daha kalıcı ve daha izli olmakta, unutma da daha geç olmaktadır. Öğrenilenlerin % 83’ü görme, % 11’i işitme, % 3.5’i koklama, % 1.5’i dokunma ve % 1’i tatma yaşantıları yolu ile öğrenilmektedir. Bir araştırmanın sonuçlarına göre de, zaman faktörü sabit tutulduğunda insanlar;  okuduklarının %10’unu,  İşittiklerinin %20’sini,  gördüklerinin %30’unu,  görüp işittiklerinin %50’sini,  söylediklerinin %70’ini,  yapıp söylediklerinin de %90’ını hatırlamaktadırlar. Bu araştırmanın sonuçları göstermektedir ki, her tür ve düzeydeki eğitim uygulamalarında amaçlara ulaşabilmesi için öğretim teknoloji ve materyallerinden yararlanılması gerekmektedir. Öğretim, öğrencilerin yetenekleri ve ilgileriyle uyuşan hedeflerin, içeriğin ve yöntemlerin seçiminde öğrencilerle birlikte çalışıldı bireyselleşir. Farklı öğrencilerin öğrenme gereksinimleri incelenerek ve bunları karşılamak üzere programlar hazırlanarak, öğretim daha ulaşılır hale getirilmektedir.

Untitled

Teknoloji ve materyallerle öğretim daha ekonomik hale getirilebilmektedir. Teknoloji ve materyal kullanarak sunulan öğretim ile, öğrencilerin gereksinimlerini belirlemek ve buna göre öğretimi ayarlamak için daha az zaman harcanılmaktadır. Öğretmenlerin ve öğrencilerin zamanlarının daha az harcanılması, okullaşmanın hızını ve maliyetini olumlu yönde etkilemektedir. Hızlı ve daha ekonomik okullaşma, öğrencilerin okuldan daha erken ayrılması ve okulda kaldıkları sürede daha çok bilgi öğrenmesi anlamına gelmektedir. Öğretmenler teknoloji ve materyal kullanımı konusunda ilgisiz ya da yetersizse, eğitim programının öğrencilerin öğrenmesini sağlamada başarılı olamayacağı söylenebilir. Öğretmenlerin teknoloji ve materyal kullanımıyla ilgili tutum ve yetenekleri öğrencilerin öğrenmesinde etkili olmaktadır. Bazı öğretmenler, derslerinde teknoloji ve materyallerden yararlanma konusunda yeterli bilgiye sahip olmayabilir. Bazı öğretmenler de daha yeni teknoloji ve materyal kullanma konusunda isteksiz olabilir. Ayrıca bazı öğretmenler teknoloji ve materyalleri kullanmanın zor olduğu düşüncesine kapılarak, baskı altına girdiklerini hissedebilirler ya da geleneksel stratejilere ve geleneksel teknoloji ve materyallere daha çok güvenebilirler. Tüm bu olumsuzlukları ortadan kaldırabilmek için, öğretmenlere, eğitim teknolojisinin ürünlerinden nasıl yararlanacağı konularında gerekli bilgiler verilmelidir. Eğitim uygulamalarında başlıca üç temel gereksinimi karşılamak için öğretim teknolojileri ve materyal kullanımına başvurulmaktadır. Bunlardan birincisi, daha geniş kitlelere eğitim hizmeti götürmektir. İkincisi, var olan eğitim kurumlarındaki öğrenme-öğretme süreçlerini verimli hale getirmek, üçüncüsü ise öğrenme öğretme etkinliklerini bireyselleştirmektir. Öğretim teknoloji ve materyallerinin sağladığı ve sağlayabileceği belirtilen diğer tüm olanaklar, işaret edilen üç temel gereksinimle doğrudan ya da dolaylı olarak ilgili görünmektedir. Daha da sınırlamak gerekirse, öğretim teknoloji ve materyallerinin en çok, eğitimde kapasite yaratmak ve eğitimin verimliliğini artırmaya yönelik sistemler geliştirmeye yönelik çalışmalarla ilgilendiği söylenebilir . Önceleri öğretim teknoloji ve materyalleri ikincil bir öneme sahipken, son yıllarda, özellikle de öğretim teknolojileri ve materyallerin gelişimiyle, teknoloji ve materyal kullanımı, daha açık biçimde öne 30 Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme çıkmıştır. Öğretimde teknoloji ve materyallerin kullanımı geleneksel ders araçlarının kullanımından daha güçtür. O nedenle teknoloji ve materyaller yöntemsel uygulamanın kapsamına daha zor alınmaktadır. Çünkü, gelişmiş teknoloji ve materyaller, daha çok engel çıkarabilmektedirler, daha karışıktırlar ve daha pahalıdırlar. Ayrıca teknoloji ve materyaller tüm dikkatleri üzerlerine toplamakta ve kullanımda rehberlik ve eğitim gerektirmektedirler. Öğretim amaçlı teknoloji ve materyal kavramları öğretim yöntemi kavramı kadar özgül değildir. Eğitim alan yazınında yöntem, eğer özel bir açıklama eklenmemişse, genellikle öğretim yöntemlerini çağrıştırmaktadır. Teknoloji ve materyal kavramlarına eğitimsel açıdan bakıldı- ğında, birçok işlevinin olduğu görülmektedir.

 

Bu işlevlerden başlıcaları şunlardır:

Öğretme ve öğrenme araç ve gereçleridir.

Bilgileri iletir.

Gerçekliğin sunumunu sağlar.

İletişim araçlarıdır.

Nesnelleştirilmiş eğitim sistemleridir.

Sembolleştirme araçlarıdır.

Öğretim ve Öğrenim Aracı Olarak Teknoloji ve Materyaller: Geleneksel eğitimde teknoloji ve materyaller, özellikle de teknolojilere yönelik materyaller, öğretme ve öğrenme araçlarının özel bir grubu olarak görülmektedir. Öğretme ve öğrenme araçlarının en önemli özellikleri; belirgin bir amaç-araç ilişkisine sahip olması ve materyalin niteliğidir. Bu anlamda teknoloji ve materyaller öğretim ve öğrenme araçları, öğretim ve öğrenme amaçlarına uyarlanan ders araç ve gereçleridir.

Bilgilerin İleticisi Olarak Teknoloji ve Materyaller: Bu anlamda teknoloji ve materyaller, öncelikle bilgi dağıtımını merkezine almaktadır. Örneğin; bir derse ait bir nesne tek başına yeterli değildir. Eğer boyanmış, küresel bir nesne olarak bir yerküre derste iletişimi sağlayacaksa, o zaman burada söz konusu olan bir iletişim nesnesidir. Bu, dünyanın modeli olarak, dünya üstüne bilgi verme işlevini yerine getirmektedir68 . Bu anlamdaki teknoloji ve materyaller amaçlı, iletişimsel ve derse yönelik donanım ve bu donanımla birlikte kullanılan teknik gereç olarak kabul edilebilir. Burada donanım ve teknik gereç birlikte ele alınmakta ve daha çok iletilen bilgi ön plana çıkarılmaktadır. Böylece öğretim teknoloji ve materyalleri bilgilerin taşıyıcısı ve/ya da dağıtıcısı konumuna gelmektedir.

Gerçekliğin Sunucusu Olarak Teknoloji ve Materyaller: Ula- şılması kolay olmayan bir gerçek, yapay öğrenim durumlarıyla kolaylıkla sunulabilmektedir. Bunu sağlamada öğretim teknoloji ve materyalerinden yararlanılabilmektedir. Gerçeklik bu kapsamda ikili bir anlamsahiptir: Gerçeklik, hem bilginin içeriğidir, hem de kaynağıdır. Ayrıca, gerçeklik hem oluşturulması gerekendir hem de algılanabilir olan ve algılamaya yöneltendir. Bu anlamda teknoloji ve materyaller; öğretimde öncelikle izleme aracı, bir sunu biçimi ya da gösteri teknolojisi olarak anlaşılmakta ve incelenmektedir.

İletişim Aracı Olarak Teknoloji ve Materyaller: Bilgilerin iletimi genellikle iletişimle aynı kabul edilmekte ya da en azından açıkça ondan ayrıştırılamaz olarak görülmektedir. İletişim aracı olarak teknoloji ve materyaller önemli bir yere sahiptir. Öğrenme ve öğretme sürecinde öğretim teknoloji ve materyalleri, öğrenci ile öğretim sistemi arasındaki iletişimin somut aracı konumundadır. Teknoloji ve materyaller, yalnızca bir iletişim aracı olmaktan öte, iletişimi yapılandırmada da temel öğe konumunda olabilmektedir.

Nesnelleştirilmiş Eğitim Sistemleri Olarak Teknoloji ve Materyaller: Öğrenme ve öğretme kuramları bilginin iletişim sürecine yerleştirilmesinden çok, bilginin işlenmesini vurgulamaktadır. Ders için planlanmış sistemlerde görüşmelerde ya da daha değişik alanlarda kullanmak için geliştirilmiş olan teknoloji ve materyaller, daha çok bilginin işlenmesi bakımından farklılaşmaktadır.

Sembolleştirme Araçları Olarak Teknoloji ve Materyaller: Semboller, değişik atıflar ya da betimlemeler için kullanılabilecek ve bir sistem içinde organize edilebilecek ana parçalar ya da materyallerdir. Sembolleştirmenin teknolojiyle ilişkisi oldukça önemlidir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KAYNAKÇA

 

otmgcomplete.pdf erişimi için tıklayın